به نام خدا

چنانچه آموزش قسمت اول را ندیده اید ، اینجا را کلیک کنید.

در این بخش ، به آموزش نحوه رسم اشکال کروی و خم خواهیم پرداخت . رسم اشکال از روی معادله آنها

امکان پذیر است . مثلا برای رسم دایره ،طبق یک معادله بیضیگون با a و c برابر یک داریم :

معادله فوق ، معادله یک دایره است که کافیست با استفاده از کد زیر آنرا رسم نماییم :

GL.Vertex2(x,y)

اما راحت تر این است که ما از مختصات قطبی برای رسم دایره استفاده نماییم :

طبق شکل فوق ، اگر زاویه تتا از 0 تا 360 درجه یا از 0 تا 6.28 رادیان تغییر نماید ، و r شعاع باشد ، ما یک

دایره خواهیم داشت که مختصات x و y یک نقطه روی آن در بالا نشان داده شده است ، یعنی :

x=rcos theta

y=rsin theta

برنامه زیر ، چنین دایره هایی را رسم می کند که مقدار r آنها متغیر است :

نکته : در سی شارپ در تابعهای زیر ، ورودی باید بر حسب رادیان باشد :

Math.Sin(theta)

Math.Cos(theta)

به همین دلیل ما ، درجه را در عدد پی ضرب می کنیم و بر 180 تقسیم میکنیم تا به رادیان تبدیل گردد :

rad = degree * 3.1415 / 180

دانلود سورس کد و فایل اجرایی